Stop Ældremishandling

Er klar til at vejlede, rådgive og bistå dig i dit samarbejde med den kommunale ældrepleje.

Velkommen til Stop ældremishandling


Hos Stop Ældremishandling, får du professionel rådgivning, vejledning og støtte i jeres samarbejde og i jeres rettigheder på danske plejehjem. Vi arbejder for, at vores ældre borgere på plejehjem får de allerbedste vilkår og hjælp i deres hverdag. Hos Stop Ældremishandling vil vi gerne være fælles i opgaven om, at din pårørende skal have de bedste sidste leveår.

Hos Stop Ældremishandling ved vi, at det at have en pårørende på et plejehjem, kan være en svær tid for både borgeren på plejehjemmet, men også de pårørende. Vi vil gerne styrke samarbejdet mellem plejehjemmets personale og ledelse og dine pårørende, så der i fællesskab kan blive skabt de bedste vilkår.

Hos Stop Ældremishandling har vi eget levede erfaringer, da vi selv har været pårørende til en ældre, som havde et 2-årigt ophold på et plejehjem. Vi kender til de forskellige facetter, aspekter, problematikker, glæder og sorger der kan opstå i et forløb på et plejehjem. Vi har hos Stop Ældremishandling erfaring med samarbejdet med personale, ledelse, kommunale instanser og det politiske landskab og ved derfor godt at det er vigtigt at få støttet andre pårørende i denne proces, da det kan blive en stor opgave, da ældresektoren er under stort pres.

Stop Ældremishandlings formål er, at skabe det bedste ældreliv for alle ældre borgere i Danmark.

Til dig, som er pårørende til en på plejehjem


Oplever du som pårørende at du har henvendt dig til personalet og ledelsen på plejehjemmet på grund af, at din pårørende ikke får den nødvendige hjælp?

Oplever du, at der i din pårørendes hverdag opstår mange fejl? F.eks. fejl i medicineringen, fejl i den personlige pleje, fejl i kommunikationen med sundhedspersonalet eller oplever du, at personalet ikke yder den pædagogiske hjælp som din pårørende har brug for?

Du har måske allerede henvendt dig til personalet eller måske endda ledelsen, men føler ikke at det ændrer noget?

Det kan også være, at du allerede har klaget til plejepersonalet eller måske endda til kommunen, men føler fortsat ikke, at der sker nogen ændringer?

Det kan være du er en pårørende, som påtager sig flere og flere praktiske og plejemæssige opgaver i din pårørendes liv og selv skal koordinere og holde styr på flere aktører på samme tid, samtidig med, at du selv forsøger at finde en balance i dit eget private liv?

I så fald sidder vi som konsulenter klar til at understøtte dig i den videre proces for at sørge for, at du og din pårørende får den berettiget hjælp, støtte og vejledning. Nedenfor får du et overblik over hvilke opgaver vi kan hjælpe dig/jer med, samt prisen for de specifikke ydelser.

Mishandling af ældre


Ældremishandling er et stigende problem i Danmark, da vi ser et stigende antal ældre og en sundhedssektor der mangler hænder, kapacitet samt innovative tiltag.

Ydelser


Hos Stop Ældremishandling tilbyder vi vores ekspertise som erfarne indenfor området.

  • Råd og vejledning til samarbejdet med det pågældende plejehjem, herunder vejledning om aktindsigt, utilsigtede hændelser og plejehjemmenes arbejdsgange.
  • Råd og vejledning om de gældende retningslinjer, lovgivning og regler for plejehjemmet i den pågældende kommune samt hvilke tilbud I kan være berettiget til.
  • Mulighed for, at Stop Ældremishandling agere som bisiddere eller partsrepræsentanter i klagesager eller i mødet med kommunen og/eller plejehjemmet og dets ledelse.
  • Udover at understøtte og hjælpe jer i samarbejdet med plejehjemmet, kan vi også hjælpe jer med at udarbejde, støtte og være tovholder for klager til alle relevante instanser.

I kontaktformularen nederst på siden, vil vi bede jer om at præcisere hvad henvendelsen drejer sig om og hvilke ydelser der ønskes hjælp til.

Mere information om klageydelser


Hos Stop Ældremishandling udarbejder og indsender vi klager til følgende instanser:

  • Plejehjemmets ledelse
  • Kommunen hvori plejehjemmet er tilknyttet
  • Styrelsen for patientklager
  • Patienterstatningen
  • Styrelsen for patientsikkerhed heri indberetning af utilsigtede hændelser
  • Ankestyrelsen
  • Folketingets ombudsmand

Herunder kan du læse mere om de forskellige klageadgange, som vi kan hjælpe jer med.

Vi kan hjælpe dig og/eller din pårørende til at klage ved følgende instanser:



Styrelsen for patientsikkerhed


Styrelsen for patientsikkerhed er en styrelse, som er med til at sikre, at det arbejde som der udføres f.eks. i ældreplejen, gøres forsvarligt og stemmer overens med gældende retningslinjer. Derfor kan man som borger/pårørende skrive til dem, hvis man oplever, at man selv eller ens pårørende udsættes for mangelfuld hjælp i det daglige.

Det er også styrelsen for patientsikkerhed hvor der indberettes utilsigtede hændelser. Utilsigtede hændelser er beskrivelser af situationer, hvor en person enten udsættes for fare eller kommer i fare.

Vi hos ”Stop Ældremishandling” har stor erfaring med anvendelsen af dette redskab og kan nemt vejlede og rådgive dig til, om hvorvidt dine oplevelser skal indberettes som utilsigtede hændelser hos styrelsen for patientsikkerhed.

Skulle det være tilfældet, bistår vi gerne med at udarbejde og indsende disse skriftlige indberetninger.

Patientklagenævnet


Patientklagenævnet er en klageenhed, som man som borger kan skrive til, hvis man mener, at det man er blevet udsat for enten på et hospital, plejehjem eller ved hjemmeplejen ikke er i orden. Det kan f.eks. være, at du oplever, at det som du som pårørende fortæller til sundhedspersonalet, ikke bliver dokumenteret eller videregivet og derfor sker der fejl og misforståelser, når næste sundhedspersonale kommer og skal hjælpe dig. Måske du har oplevet, ikke at få den hjælp til sunhedsfaglig støtte, pleje eller omsorg, som du mener at din pårørende er berettiget til.

Det kan betyde, at du skal klage til patientklagenævnet. Patientklagenævnet vil derefter behandle ens klage og rette kritik til plejehjemmet, hjemmeplejen eller kommunen, hvis klagen er berettiget.

Det kan virke uoverskueligt, når man står i en situation som er ubehagelig og man føler sig afmagtet, at have overskuddet til at klage. Derfor vil vi hos ”Stop Ældremishandling” gerne hjælpe dig.

Patienterstatningen


Patienterstatningen er en organisation, hvor du som patient kan klage til og søge økonomisk erstatning. Ofte henvender mennesker sig til denne instans, hvis de oplever, at ens pårørende eller dem selv har været udsat for fejl i ens behandling.

Det kan være, at du oplever, at din pårørende eller dig selv, har fået indtaget det forkerte medicin eller måske ikke har fået varetaget korrekt sårpleje, kateterpleje eller sondepleje af hjemmeplejen eller plejehjemmet. Hvis dette sker, kan man som person søge erstatning. Hvis du er i tvivl om, om hvorvidt du kan søge erstatning hos patienterstatningen, sidder vi klar hos ”Stop Ældremishandling” til at vejlede og hjælpe dig med, at udfylde dokumenterne.

Ankestyrelsen


Ankestyrelsen er sat på jorden til at håndtere, hvis du klager til kommunen og får afslag på din klage. Det kan f.eks. være at du har klaget over de hjælpemidler du eller din pårørende mangler eller beslutninger som er truffet af kommunens visitation. Måske du har oplevet at klage over beslutninger som plejehjemmet eller hjemmeplejen har besluttet, men at blive afvist. For at vurdere, om kommunen har ret til at afvise din klage og har gjort det lovligt, kan man videresende sin klage til Ankestyrelsen som herefter træffer en beslutning om, om det kommunen har afvist, er lovligt.

Hos Stop Ældremishandling, hjælper vi dig gerne med at skriftliggøre din klage og gøre den så udførlig som mulig, så du har bedre chance for, at Ankestyrelsen tager den rette beslutning.

Plejehjemmet og den respektive kommune


Vores fornemmeste opgave for dig/jer er, at dine pårørende skal have de bedste vilkår på det plejehjem de bor på. Derfor vil vi altid understøtte og rådgive til, at samarbejde med plejehjemmets personale og dets ledelse.

Hvis kontakten og samarbejdet med det pågældende plejehjem ikke er gunstigt eller at det opleves at din/jeres pårørende fortsat ikke får den rette hjælp, er det muligt at kontakte den respektive afdeling i kommunen, som har ansvaret for plejehjemmene. Denne skriftlige kontakt kan som pårørende være tung at løfte. Derfor tilbyder vi hos Stop Ældremishandling, at skriftliggøre og henvende os til kommunen på dine/jeres vegne.

Ombudsmanden


Folketingets ombudsmand er den højeste statslige instans som tjekker og undersøger om hvorvidt kommunerne og regionerne handler retmæssigt ud fra lovgivningen. Du er måske i tvivl om, om hvorvidt det som kommunen og herefter Ankestyrelsen har besluttet, er lovmæssigt korrekt og det kan derfor give god grund til, at rette henvendelse til ombudsmanden.

Hos Stop Ældremishandling sidder vi klar til at vejlede, understøtte og skriftliggøre din henvendelse til ombudsmanden, hvis din situation påkræver det.

Prisoversigt


Tag kontakt til os på stopaeldremishandling@gmail.com for at få et uforpligtende tilbud til din virksomhed.

Når du/I udfylder kontaktformularen nederst på siden, vil vi indkalde dig/jer til et møde, hvori vi sammen forventningsafstemmer hvad du/I har brug for. Begge vores konsulenter vil være til stede.

Efter vores møde vil du/I få et prisoverslag på, hvor mange timer der forventes at blive brugt.

Kurser for din virksomhed/arbejdsplads


Som en virksomhed der arbejder med ældresektoren, er I velkomne som arbejdsplads til at booke os som undervisere til en kursusrække eller blot en temadag. Stop ældremishandlings udgangspunkt er altid med borgeren i fokus og hvilke fatale og negative konsekvenser, ældresektoren har på de ældre borgere i samfundet.

Nedenfor, kan du se hvilke forskellige kurser og undervisningstilbud der tilbydes hos ”Stop Ældremishandling”.

Kursus

  • Ældre med sproglige vanskeligheder

Kursus

  • Ældremishandlingens udtryksformer

Kursus

  • Værdighed i ældrepleje – men hvad er uværdighed?

Kursus

  • De skiftende ansigter i ældreplejen – konsekvenser af manglende kontinuitet.

Kursus

  • Når afmagten hersker

Kursus

  • Retssikkerhed

Priser for kurser:


1 kursusdag 8 timer: 20.000kr inkl. moms
3 kursusdage á 8 timer: 60.000kr inkl. Moms

Viden


Gense Stop Ældremishandlings fejring af FN's ældredag, hvor vi gik Live via Facebook. Her talte vi om FN's tema for 2024, som var aldring med værdighed.

Om os


”Stop Ældremishandling” er en virksomhed der er startet af Anila Bakhsh og Charlotte Norberg, efter at de begge har opnået egne erfaringer som pårørende i ældresektoren i Danmark. Anila og Charlotte oplevede, hvordan ældresektoren i Danmark er så presset, at det går udover vores ældre i samfundet.

Misbrug af ældre, også kaldet ældremishandling, betyder iflg. WHO (World Health Organization) når et ældre menneske over 60 år, oplever enkelte eller gentagende handlinger eller mangel på handling i relationer hvor der er en forventning om tillid, som forårsager skade eller nød for et ældre menneske. Denne type mishandling, også kaldet vold, udgør en krænkelse af den ældres menneskerettigheder. (Kilde: WHO, 2022.).

Ældremishandling er et stigende problem i Danmark, da vi ser et stigende antal ældre og en sundhedssektor der mangler hænder, kapacitet samt innovative tiltag.

Anila har en baggrund som socialrådgiver og Charlotte som sygeplejerske og de har begge en kandidat i socialt arbejde fra Aalborg Universitet. De har begge bred erfaring indenfor psykiatrien både i det kommunale og regionale plan.

Derfor besluttede de, med deres faglige baggrund og deres erfaring fra ældreområdet, at stifte ”Stop Ældremishandling”, for at hjælpe, vejlede og rådgive ældre og deres pårørende i mødet med sundhedssektoren og den kommunale ældrepleje, samt være medvirkende til, at skabe en fælles front om, at alle skal bidrage til et sundt ældreliv uden risiko for ældremishandling.

Anila Bakhsh

Cand.Soc.i socialt arbejde & Interkulturel socialrådgiver

Charlotte Norberg

Cand. Scient. Soc., Underviser, meningsdanner & Sygeplejerske


Du kan også vælge at følge os på LinkedIn eller på vores Facebook gruppe.

Kontakt os

Kryds følgende af, så vi bedre kan vurdere hvad henvendelsen drejer sig om.